اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی چیست؟

اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی یکی از رایج ترین اختلال های روان شناختی کودکان است که در ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعان به مراکز مشاوره کودک گزارش شده است.

افزون بر این ، این اختلال برای درصد قابل ملاحظه ای از مراجعان به مراکز درمانی  بزرگسالان نیز گزارش شده است. افراد دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ، معمولا مجموعه ای از نشانه ها را دارند که یا اختلال نارسایی توجه یا بیش فعالی- تکانشگری و یا ترکیبی از هر دو را شامل می شود.

نشانه های نارسایی توجه که در کودکان با این اختلال دیده می شود شامل اشتباه کردن از روی بی دقتی و بی سازمانی است. این کودکان در گوش کردن به دیگران، پیروی از دستورها و تکمیل تکالیف مشکل دارند. آنها اغلب از تکالیفی که نیاز به توجه طولانی مدتدارد،اجتناب می کنند، فراموشکار هستند و در طول فعالیت ها به راحتی حواسشان پرت می شود.

نشانه های بیش فعالی و تکانشگری عبارتند از نا آرامی، بی قراری و مزاحم دیگران شدن. این کودکان وسط حرف دیگران می پرند و یا بی اختیار و به طور نامناسب اظهارنظر می کنند. همچنین آنها در صبور بودن و به آرامی بازی کردن مشکل دارند.

درمان دارویی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی این اختلال است که گسترده ترین تحقیقات در زمینه آن انجام گرفته است. درمان رایج اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شامل استفاده از دارو و درمان های روانی- اجتماعی است. روند درمان به نوع و شدت نشانه ها، نگرش خانواده به درمان و سطح تحولی بیمار بستگی دارد. با توجه به عوارض جانبی استفاده از دارو بیشتر متخصصان حاضر در این دوره بر درمان های غیر دارویی تاکید بیشتری دارند. استفاده از روش های افزایش توجه و تمرکز و کاهش مشکلات حسی این کودکان با استفاده از کاردرمانی حسی و روش های یکپارچگی حسی توصیه شده است. کاردرمانی و گفتاردرمانی بهار با تجربه چند ساله در کار با این کودکان تمام تجهیزات و تجربیات لازم را دارا می باشد. کاردرمانی بهار در کرج از اتاق تاریک برای افزایش توجه و تمرکز استفاده می کند. و همچنین ماساژ درمانی در کاردرمانی بهار کرج سطح توجه و تمرکز این کودکان را ارتقا می دهد. استفاده از روش های مانند بهبود سطح مهارت های ارتباطی این کودکان در گفتاردرمانی بهار کرج می تواند به کاهش رفتارهای تکانشی این کودکان کمک کند. کاردرمانی کرج تلاش می کند با استفاده از روش های تخلیه انرژی در این کودکان صبر و حوصله آنها را افزایش دهد. مشاورات تغذیه ای در بخش گفتاردرمانی کرج سطح فعالیت های این کودکان را کاهش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *