دارو درمانی کودکان اتیستیک

دارو درمانی:
دارو درمانی برای آسیب های ثانویه اتیسم استفاده می شود کاردرمانی بهار پیشنهاد می کند اولویت درمانی توانبخشی باشد. گفتاردرمانی کرج با استفاده از درمان های موثر به بهبود مشکلات این کودکان اقدام می کند. کاردرمانی کرج متدهای حسی و درکی حرکتی و ماساژ را به طور مانل در کودکان اتیسم انجام می دهد.

داروها اغلب برای درمان مشکلات کودکان اتیستیک نظیر پرخاشگری، آسیب به خود، قشقرق، بیقراری، رفتارهای کلیشه ای و تکراری آن ها استفاده می شود. هر چند هیچ داروی اختصاصی برای اختلال در خودماندگی کشف نشده است. اما می توان جهت کاهش انواعی از نشانه های درد، در این کودکان از برخی داروها استفاده کرد . اثر بخشی این داروها همراه با سایر روش های رواندرمانی ، رفتاردرمانی و توانبخشی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
آنتی سایکوتیک ها: داروهای آنتاگونیست گیرنده دوپامین بیشترین داروهای هستند که در درمان کودکان اتیستیک مورد مطالعه قرار گرفتند. تجویز این داروها در دوزهای پایین رفتارهای کلیشه ای و بی قراری این کودکان را کم می کند. برخی یافته ها حاکی از این است که ترکیب این داروها با رفتاردرمانی موثرتر از استفاده هر کدام از این داروها به تنهایی است.
کاردرمانی بهار در کرج مشاورات لازم برای درمان این کودکان را ارایه می دهد.
یک مطالعه اولیه حاکی است که هالوپریدول ، رفتارهای بیش فعالی ، حرکات قالبی، کناره کیری ، نا آرامی ، روابط شیأی غیرطبیعی، تحریک پذیری و عاطفه بی ثبات را کاهش می دهد و یادگیری را تسریع می کند اما این یافته در مطالعات دیگر تکرار نشده است و به دلیل عوارض بالقوه و وخیم هالوپریدول امروزه دیگر این دارو داروی انتخابی در درمان علایم اتیسم محسوب نمی شود.
درمان غیر دارویی کودکان اتیستیک در کاردرمانی کرج انجام می شود.
ریسپریدون داروی آنتی سایکوتیک پرقدرتی است که دارای خواص آنتاگونیست گیرنده دوپامین نوع D2 و سروتونین بوده و برای کاهش پرخاشگریو رفتارهای خودآزاری به مار رفته است. چندین مطالعه حاکی از اثربخشی ریسپریدون در کاهش پرخاشگری ، بیش فعالی، رفتارهای خودآزاری و افزایش رفتارهای قابل قبول اجتماعی دارد. معمولا مقادیر نیم تا ۴ میلی گرم روزانه برای این کودکان تجویز می شود. اثرات خارج هرمی و نا آرامی، رخوت، سرگیجه و افزایش وزن عوارض نادری نیستند.
درمان غیردارویی و بدون عوارض در کلینیک کاردرمانی و‌گفتاردرمانی کرج انجام می شود.
اولانزاپین یکی از داروهای است که معادل ۲/۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز برای کنترل پرخاشگری و رفتارهای خودآزاری به کار رفته است. شایع ترین عوارض جانبی اولانزاپین عبارتند از رخوت زایی، افت فشار خون( با گذشت زمان) و افزایش وزن.
ضمنا مطالعات اختصاصی کاربرد الانزاپین در کودکان اتیستیک انجام نشده است.
گفتاردرمانی کرج بهبود روابط اجتماعی و گفتاری کودکان اتیستیک را انجام می دهد.
کلوزاپین از جمله داروهای آنتی سایکوتیکی است که اگرچه اطلاعاتی در مورد تاثیر این دارو بر پرخاشگری کودکان درخودمانده وجود ندارد، ولی گاهی در مواردی که ریسپریدون و الانزاپین موثر نیستند یا برای کودک قابل تحمل نمی باشد استفاده می شود. عوارض جانبی این دارو عبارتند از خواب آلودگی، بی قراری، و افزایش وزن.
کلوزاپین ازجمله داروهای آنتی سایکوتیکی است که خطر بروز عوارض خارج هرمی کمتری دارد. چنانچه پرخاشگری و رفتارهای آسیب به خود در این کودکان همراه با علایم سایکوتیک باشد از این دارو استفاده می شود. مصرف کلوزاپین عموما محدود به بیماران سایکوتیک مقاوم به درمان می باشد.
زیپراسیدون گیرنده های ۵-HT2 و D2 را مهار می کند و خطر اثرات خارج هرمی و ضد هیستامینی ناشی از آن ناچیز است. برای مصرف این دارو در کودکان در خود مانده دارای پرخاشگری و رفتارهای خودآزاری مطالعه خاصی وجود ندارد اما این دارو برای رفتارهای مزبور در کودکان مقاوم به درمان به کار رفته است. عوارض جانبی عبارتند از سرگیجه و احساس سبکی سر، الکتروکاردیو‌گرام عموما قبل از مصرف این دارو انجام می شود.
کاردرمانی کرج ارزیابی کامل را در مورد کودکان اتیسم انجام می دهد و تمام ابعاد مشکلات این کودکان را مورد توجه قرار می دهد.
داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونیین : در چندین مطالعه کنترل شدهاین داروها در درمان علایمی مثل رفتارهای کلیشه اس، پرخاشگری و یا هر دو ارجحیت دارند.
کلونیدین : استفاده از کلونیدین نیز به دلیل مشاهده سطح بالای برانگیختگی در کودکان اتیستیک پیشنهاد شده است. عوارض جانبی جدی مانند خواب آلودگی و ماهش فشار خون ممکن است دیده شود.
نالتروکسون: تاثیرات داروی نالتروکسون در جندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است اور عمده این دارو شامل ماهش خفیف در سطوح فعالیت بیمار می باشد و افزایش در فعالیت های اجتماعی و تسهیل یادگیری مشاهده نشده است.
لیتیوم: لیتیوم هنوز به طور آشکار مفید بودنش مشخص نشده است، تجویز آن بیشتر در مواقعی است که سابقه ای از اختلال دو قطبی در فرد یا خانواده وجودداشته باشد.
کاردرمانی کرج
گفتاردرمانی کرج
کاردرمانی بهار
گفتاردرمانی بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *