اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال یکپارچگی حسی یا عدم کارکرد یکپارچگی (SID) یا اختلال پردازش حسی (SPD) نوعی اختلال عصبی است که ناشی از عدم توانایی مغز برای یکپارچه سازی، پردازش و پاسخ به اطلاعات مشخص دریافت شده از سیستم های حسی اصلی بدن است. سیستم های حسی شامل حواس: ۱-لامسه ۲-بینایی ۳-شنوایی ۴-بویایی ۵-چشایی ۶-وستیبولار ۷-عمقی می باشند.
فرآیند طبیعی یکپارچگی حسی از دوران جنینی (قبل از تولد) آغاز شده و در سراسر زندگی ادامه پیدا می کند قسمت عمده رشد حسی پیش از اولین سالهای نوجوانی انجام می شود. ارتباط مداوم میان طرز رفتار و عملکرد مغز، ادغام یا یکپارچگی حسی نامیده می شود.یک پایه بسیار مهم برای رفتار و یادگیری در زندگی فرد را فراهم می کند. روند یکپارچگی حسی بطور خودکار و بدون نیاز به تلاش اتفاق می افتد، برای بعضی افراد این فرایند ناکارآمد است. در این افراد تلاش و توجه گسترده ای مورد نیاز است تا ادغام حسی رخ می دهد، ضمن اینکه تضمین برای دستیابی به این هدف وجود ندارد. هنگامی که این امر اتفاق می افتد روند یادگیری ناخودآگاه مختل می شود که همان اختلال یکپارچگی حسی است.
توضیحی در مورد مشکلات حسی:
کودکان اتیستیک به دلایل مختلف عصب شناختی از دو ویژگی حساسیت بیشتر یا کمتر از اندازه طبیعی در مقابل محرک های مثل نور، صدا، لمس و نظیر آن واکنش شدید و یا خفیف تر از حد معمول نشان دهند. این ویژگی حتی زمانی که آنها را مورد خطاب قرار می دهیم ممکن است کاملا تظاهر نماید به گونه ای که کودک یا واکنش افراطی نشان دهد یا وانمود سازد که صدا را نشنیده است. به همین دلیل غالبا تصور می شود که نمی شنوند. اما ممکن است علاقه غیر عادی به صدای یک ساعت مچی یا حرکت آب در یک بطری نشان دهند و بسیاری از برخی تحریکات مانند دور خود چرخیدن، تاب خوردن و بالا و پایین پریدن های افراطی لذت خاصی ببرند. صداها، بوها و مزه ها یا تماس با لباس کمی ضخیم ممکن است برای این کودکان آزار دهنده باشد. برخی صداها مانند صدای شوفاژ، جاروبرقی، زنگ تلفن، حرکت امواج و سر و صدای فروشگاه های بزرگ ممکن است باعث شود آنها گوشهایشان را بگیرند یا قشقرق به راه اندازند. آنها به نظر می آید قادر به تعدیل کردن دریافت های حسی از محیط تیستند. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که یک کودک اتیستیک می تواند از هر دو ویژگی حساسیت بیشتر یا کمتر از حد معمول نسبت به محرک ها برخوردار باشد.
یادگیری در کودکان براساس درکی از شنیده ها و دیده ها ایجاد می شود، به وجود می آید. حال اگر مشکلات حسی کودک‌ مانع درک صحیح او شوند، میان کودک و دانش او از دنیای پیرامونش تضاد و سردرگمی به وجود می آید.
کلاس های حسی کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی بهار برای درمان اختلال یکپارچگی حسی برگزار می شود.
تحریکات حسی در کلاس های گفتاردرمانی بهار و کاردرمانی بهار انجام می شود.
تعدیل حسی در کلاس های بهترین کاردرمانی کرج انجام می شود.
گفتاردرمانی کرج
کاردرمانی کرج
کاردرمانی بهار بهترین کاردرمانی کرج
گفتاردرمانی بهار بهترین گفتاردرمانی کرج
سه راه گوهردشت میثم ۱۱ برج آرمان طبقه اول واحد ۳
۰۲۶۳۴۴۲۲۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *