اهداف و نتایج طرح تست سنجش مدرسه :
اهداف مربوط به طرح سنجش چیست؟
چرا سنجش ورود به مدرسه انجام می شود؟
اگر کودکم سوالات سنجش را جواب نداد چه می شود؟
اگر دیر آموز تشخیص داده شد چیکار کنم؟
ارزیابی تخصصی سنجش مدرسه چیست؟
فرق ارزیابی تخصصی با ارزیابی اولیه در سنجش مدرسه چیست؟
چه سوالاتی در سنجش مدرسه پرسیده می شود؟
چرا سنجش مدرسه انجام می شود؟
• توجه به توانایی و استعداد های فردی
• بالا بردن سرعت یادگیری نو آموزان
• تنوع و جذابیت در موارد آموزشی
• رشد کیفی و کمی آموزش و پرورش دانش آموزان
• تامین و تاثیر مثبت بر بهداشت روانی خانواده ها
• تعیین اهداف و ترسیم راه های رسیدن به اهداف
• جلوگیری از تکرار پایه و افت تحصیلی نو آموزان
• رعایت عدالت اجتماعی برای تمامی دانش آموزان
• بالا بردن امکان پوشش تحصیلی برای تمامی دانش آموزان
• پیشگیری از توسعه بیماری و جلوگیری از اتلاف سرمایه
• شناسایی جامع و کاملی از نوآموزان جهت جای دهی مناسب تحصیلی
• پیش بینی و تعیین جایگاه مناسب آموزشی نوآموزان ورود به دبستان
• بررسی میزان اختلالات رفتاری ، جسمانی ، یادگیری و ذهنی نو آموزان
• ارائه اطلاعات لازم و جامعی جهت تصمیم گیری های مناسب توسط برنامه ریزان
* مراحل طرح تست سنجش مدرسه :
۱٫ ارزیابی بینای و دیداری
۲٫ تشخیص دید رنگ
۳٫ ارزیابی شنوایی
۴٫ ارزیابی گفتاری
۵٫ آمادگی تحصیلی
۶٫ اندازگیری توده بدنی ، وزن و قد
۷٫ غربالگری اختلالات دهان و دندان
۸٫ اختلالات رفتاری و معاینات پزشک عمومی
۹٫ نحوی اجرای تست سنجش مدرسه
مراحل ارزیابی تست سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی
۱- ارزیابی اولیه :
در مرحله ارزیابی اولیه تست سنجش تمام کودکانی که شرایط ثبت نام در کلاس اول را
دارند به پایگاه طرح سنجش مراجعه و پس از تکمیل فرم توسط منشی پایگاه از لحاظ
وضعیت جسمانی و امادگی تحصیلی توسط آزمایندگان مورد ارزیابی قرار گرفته می شوند
ودر صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می گردند .
۲- ارزیابی تخصصی :
کودکان که در مرحله اول ارزیابی تست سنجش بر اساس ملاک ها واستانداردهای بین
المللی مشکوک به مشکل تشخیص داده شدند جهت ارزیابی دقیق تر به کلینیک های
تخصصی معرفی گردیده و توسط متخصصین مربوطه با تجهیزات کامل ودر مدت زمان
بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرند. نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته
باشند، پس از دریافت شناسنامه سلامت به مدرسه مورد تقاضای ثبت نام معرفی میشوندو
همچنین نو آموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به داشتن مشکل تشخیص داده شوند
پس از اجرای آزمونهای تخصصی مورد نظر و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزش ذی
ربط معرفی می شوند