026-34422448📞
0912-0573088📞
0912-0573088📞
گفتار درمانی

تقویت حافظه شنیداری در کودکان

تمریناتی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان

تقویت حافظه شنیداری نقش بسیار اساسی در تقویت

مهارتهای گفتار و زبان دارد.

در زیر به چند تمرین در این زمینه اشاره می شود :

 نام دو کلمه از یک مقوله مانند مقوله میوه ها ٬ حیوانات ٬ پوشاک و …(بر اساس توانایی کودک)

بیان کنید تا بعد از شما  تکرار کند مانند(سیب-انار) در مراحل بعدی هر کدام از اسامی را

می توان از یک مقوله انتخاب کنیدمانند(موز- جوجه ) . در

اینجا هرگاه کودک  در مرحله ای موفق بود

یک کلمه به کلمات مورد نظر اضافه میکنیم و تعداد کلمات

را به سه و بیشتر میرسانیم

رساندن  پیغام ها به دیگر افراد:

برای شروع از پیغام های تک کلمه ای و سپس در صورت توان از جملات دو ٬ سه کلمه ای

و بیشتر استفاده کنید تکرار جملات بعد از بیان شما : از جملات 2 کلمه ای شروع کنید و تا

جایی که کودک پاسخ میدهد به تعداد کلمات در جمله اضافه کنید و زمانی که کودک در یک

مرحله باقی ماند تا زمانی که به صورت کامل پاسخ های صحیح بدهد در همان مرحله باقی بمانید

و تمرین را تکرار کنید .

 به کودک یک دستور بدهید واز وی بخواهید آن دستور را اجرا کند و اگر توانست تعداد

دستورات را به دو و بیشتر افزایش دهید

ابتدا برای او قصه های بسیار کوتاه بگویید و ازا و بخواهید قصه شما راتقلید کند و

وقتی این توانایی را پیدا کرد کم کم طول داستان ها را افزایش دهید حفظ شعر

از شعرهای کوتاه به بلند تعدادی حروف بی معنا رابرای کودکان تکرار نمایید

تا آن را بعد از شما تکرار کنند .مثل حروف «با سا دا نا » یک برنامه تلویزیونی یا یک فیلم کوتاه را

انتخاب کرده، اجازه دهید که کودک آن رامشاهده کند.سپس از او در مورد آن سوال نمایید .

مهارت پردازش شنیداری

یکی از علل مهم مشکلات درکی و گفتاری کودکان اوتیسم ٬ ناتوانی

در مهارت پردازش شنیداری است . مهارت پردازش شنیداری شامل

مهارت  هایی می شود از جمله :

توجه به صدا

( مثلا وقتی دیگران صدایش میکنند یا با او حرف

میزنند ٬ توجه کند )

تشخیص صدا

( اینکه  تشخیص صدا ٬ صدای چی یا صدای کیست )

مکان یابی صدا

( مثلا تشخیص دهد که مادرش از کدام اتاق او را صدا میزند )

تمییز صدا

( توانایی تمییز صداها و کلمات از موارد مشابه ٬ مثل  تمییز دو

کلمه ریز و میز از یکدیگر )

درک گفتار دیگران درک گفتار  در حضور محرک های صوتی دیگر

(  درک گفتار وقتی که  صدا یا صداهای مزاحم دیگر هم در محیط

وجود دارد )

درک سریع  گفتار مخاطب

والدین گرامی

یک اصل مهم در آموزش کلمات و جملات این است که  همیشه

درک و شناخت بر گفتار مقدم است .

بعنوان مثال وقتی که ما میخواهیم بیان کلمه «سیب» یا « پلیس

» و … را به فرزندمان ٱموزش دهیم باید مطمن باشیم که او قبل

از ان به درک و شناخت سیب و پلیس رسیده است ٬ یعنی اگر

میان میوه ها گفتیم سیب را بده ٬ بتواند به ما بدهد و اگر در میان

کارت مشاغل و مهمتر از ان در خیابان پلیس را دید ٬ بتواند تشخیص دهد .

همچنین اگر میخواهیم روی بیان جملاتی از قبیل «پسر ناراحت

شد » یا «دست علی خون اومد » یا « امین از معلم اجازه گرفت»

کار کنیم ٬ باید قبل از ان مطمن شده باشیم که کودک به درک این

جملات رسیده و مواردی از قبیل مفهوم «پسر» «خون

امدن»«ناراحت شدن»« معلم»و«اجازه گرفتن » را به خوبی در

درک کرده است .

حال با توجه به مطالب ارایه شده  ٬ اگر ما این اصل مهم یعنی

همان تقدم درک و شناخت بر گفتار را نادیده بگیریم ٬ گفتاری که

در کودکمان ایجاد می شود  ٬ یک گفتار حفظی ٬ طوطی وار و بی

محتوا بوده و تقریبا هیچ اثر مثبتی در روابط وی با دیگران

نخواهد گذاشت .

گفتاردرمانی بهار در کرج به صورت تخصصی بر روی مهارت های

شنیداری کار می کنید. بهبود مهارت های شنیداری در مرکز

گفتاردرمانی بهار می تواند سطح عملکرد یادگیری را در کودکان

افزایش دهد و ریسک اختلال یادگیری را کاهش دهد.

گفتاردرمانی مصطفی پور با سال ها تجربه موفق درمان و

توانبخشی مراجعین در کرج به صورت کاملا تخصصی بر روی

مهارت های شنیداری کودکان کار می کند.

سطح توجه شنیداری و بالا بردن دقت شنیداری از مهارت های پایه

ای برای کسب مهارت های سطح بالاتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *