۷ اصل جهت تربیت کودکان بیش فعال و کم توجه:
✍اصل۱-به پیامدهای رفتاری کودکتان بازخورد فوری نشان دهید:. کودکان بیشفعال و
کم توجه بیشتر از همسالان خود نیاز به کنترل و نظارت دارند.زمانی که این کودکان با
تکلیفی مواجه میشوند که به نظرشان سخت،خسته کننده یا بدون پاداش کافی است تمایل
دارند خود را به کار دیگری مشغول کنند.به همین جهت بازخوردهای مثبت و منفی باید به
سرعت داده شوند.
✍اصل۲-به کودک خود بازخوردهای مکرر دهید.: بازخوردهایی که به این کوکان داده
میشود نه تنها باید سریع باشد بلکه باید بطور مداوم نیز تکرار شوند.
✍اصل۳-از پیامدها و تشویقهای مورد علاقه انها استفاده کنید.
✍اصل۴-اول تشویق،بعد محرومیت:
تحقیقات نشان میدهد که یک کودک بیشفعال و کم توجه به خودی خود بیش از سایر
همسالان خود در حال تنبیه شدن است،بنابراین تصور این که با تنییه کردن بتوانید رفتار او
را تغییر دهید ساده انگارانه خواهد بود.تنبیهی که به تنهایی و در غیاب راهی برای ارائه
پاداش یا بازخورد مثبت انجام شود منجر به ایجاد حس خشم و خصومت و در نهایت دوری
گزینی کودک از شما می گردد و حتی ممکن است منجر به ایجاد حس انتقام جویی
و انجام رفتارهای منفی بیشتری گردد.
دائما با خود این جمله را یادآوری کنید:مثبتها قبل از منفی ها.
✍اصل۵-زمان را برای این کودکان یادآوری کنید و پل زمانی بزنید: برای یادآوری
میتوانید از مواردی نظیر زنگ ساعت استفاده کنید یا میتوانید با ضبط صدا،زمان باقی
مانده را در دورههای معین به او یاداوری کنید(مثلا ۹ دقیقه مانده تا پایان وقت) با هر
روشی که میتوانید مفهوم زمان را برای آنها ملموس کنید.برای انجام تکالیفی که نیاز به
دوره های زمانی طولانی تری دارند نیاز به پل زمانی دارید،یعنی شکستن وظیفه به بخش
های کوچکی که هربخش آن در یک زمانی انجام می شود.
✍اصل۶-در نقطه عملکرد اطلاعات مهم را به او یادآوری کنید: لحظه ای که کودک در حال
انجام کار است را نقطه ی عملکرد می نامیم. از آنجا که حافظه یا توانایی در ذهن
نگهداشتن اطلاعات ضروری برای انجام یک تکلیف، در این کودکان ضعیف است، روش
بسیار موثر نمایش این اطلاعات مهم در نوشتاری است. مثلا برای کودکی که در انجام
تکالیفش اهمال میکند جملاتی نظیر “صورت مسائل را با دقت بخوان،تمامی تمرین ها را
انجام بده،وقای تمرینات تمام شد،یک بار دیگر جوابهایت را بررسی کن و…” می تواند
مثمر ثمر باشد.
✍اصل۷-در نقطه عملکرد،منبع انگیزش را یادآوری کنید: این کودکان نه تنها در استفاده
از کنترل درونی و پیروی از قوانین مشکل دارند،بلکه در زمینه خودانگیزشی نیز ناتوانند.
آنها نیروی خودانگیزشی لازم برای اتمام یک کار خسته کننده و طولانی را ندارند.این کمبود
درونی را میتوان تا حد زیادی با دادن انگیزش بیرونی نظیر تشویق و پاداش جبران کرد.
”پروفسور راسل بارکلی”