مشخصات اصلی حرکتی انواع فلج مغزی در کاردرمانی کرج

مشخصه های اصلی حرکتی  فلج مغزی اسپاستیک به صورت زیر هستند:

هایپرتونوسیته

اگر عضلات اسپاستیک در یک سرعت خاصی کشیده شوند، به طرز اغراق آمیزی واکنش نشان می دهند و مانع از انجام حرکت می شوند. اگر این کشیدگی تصادفی ادامه یابد، اسپاستی سیتی ممکن است در بعضی از موارد مهار شود وقفه در حرکت را گیر افتادن می گویند که نشان دهنده ی بیماری است و با ادامه حرکت بعدی به آن چاقوی ضامن دار گفته می شود که یک نوع افزایش تون عضلانی است.

پوسچرهای غیر طبیعی

کودکان سر و تنه شل و اندام های اسپاستیک و سفت دارند که این وضعیت همراه با تاخیر رشدی مکانیسم های تنظیمات و ثبات وضعیتی در سر و تنه می باشد. وضعیت های غیر طبیعی اندام ها توسط عضلات اسپاستیک کوتاه ایجاد می شوند و عضلات مخالف با افزایش طول و کاهش قدرت همراه می شوند که نمی توانند بر کشش ماهیچه های کوتاه شده غلبه کنند و در نتیجه وضعیت های غیر طبیعی پدیدار می شوند.

تغییرات در اسپاستی سیتی و وضعیت های بدنی

این تغییرات ممکن است با برانگیختگی، ترس یا اضطراب و درد رخ دهد که تنشن عضلانی را افزایش می دهد. تغییر در اسپاستی سیتی ممکن است در همان بخش های تحت تاثیر یا از طریق ارتباط یک بخش از بدن با دیگری و در واکنش های تحریکی یا غیرطبیعی مثل فعالیت موقتی رفلکس تونیک رخ دهد حتی ممکن است که این تغییر همراه با تغییرات وضعیت بدن در بعضی از کودکان دیده شود.

حرکت ارادی

اسپاستی سیتی، ضرورتا به معنی فلجی نیست، حرکت اختیاری در این افراد دیده می شود و ممکن است برای اجرای این حرکات تقلا شود. ممکن است در ابتدای حرکت یا در طول حرکت در بخش های مختلفی از آن ضعف دیده شود.

مشخصه های اصلی حرکتی در فلج مغزی اتتوئید به صورت زیر هستند:

حرکات غیر ارادی – اتتوزیس

حرکات بی هدف و عجیبی هستند که ممکن است آهسته یا سریع باشند حالت پیچشی، پرشی ، ترمور، و الگوهای پیچ و تابی داشته باشند یا ممکن است بدون آنها باشند و در حالت استراحت دیده می شوند. حرکت غیر ارادی به واسطه ی هیجان، هرگونه ناامنی و تلاش برای حرکت ارادی یا حتی از عهده ی مشکلات ذهنی برآمدن افزایش می یابد.

کنترل وضعیتی

حرکات غیر ارادی یا اسپاستی سیتی های دیستونیک ممکن است تعادل کودک را بهم بریزد.  وضعیت غیر طبیعی در ایستادن معمولا شامل تکیه دادن به پشت با اکستنشن هیپ، لوردوز و کایفوز همراه می باشد و این حرکات در جبران بی ثباتی بروز می کند.

حرکات ارادی

حرکات ارادی در این کودکان وجود دارد اما ممکن است تاخیر ابتدایی قبل از شروع حرکت دیده شود. حرکت غیر ارادی ممکن است یک قسمت یا کل حرکات ارادی را مختل کند که باعث ناهماهنگی آن می شود.

افزایش یا کاهش تونوسیته

ممکن است افزایش یا کاهش تون به صورت مجزا وجود داشته باشد و یا حتی ممکن است نوساناتی از تونی هم بروز کنند.

 

مشخصه های اصلی حرکتی در فلج مغزی آتاکسی به صورت زیر است:

 

اختلال در تعادل

ثبات کم در سر ، شانه، کمر و لگن وجود دارد. برخی از بیماران آتاکسی برای جبران این بی ثباتی از واکنش های تعادلی در بازوها استفاده می کنند.

حرکات ارادی

حرکات ارادی در این کودکان وجود دارد اما  با بدترکیبی یا ناهماهنگی همراه هستند. این کودکان در هدف گیری مشکل دارند و مهارت های دستیابی به اهداف با تخمین زیاد یا کم اتفاق می افتد.

هایپوتونی

تون پایین در این نوع فلج مغزی رایج است انعطاف پذیری زیاد مفاصل و ضعف عضلانی وجود دارد. حرکت غیر ارادی چشم ممکن است دیده شود.

کاردرمانی و گفتاردرمانی بهار در کرج بعضی مطالب تخصصی تر را برای استفاده همکاران  عزیز در سایت قرار می دهد. این نوشته نیز از همان دسته مطالب تخصصی بود. برای همین بعضی از اصطلاحات تخصصی در نوشته وجود داشت. کاردرمانی بهار در کرج با استفاده از تجربه و دانش کافی به ارزیابی و درمان کودکان فلج مغزی اقدام می کند. کودکان فلج مغزی با یک سری مشکلات عدیده همراه هستند که هدف کاردرمانی کرج برای درمان این کودکان رساندن به استقلال در این کوکان است. کلینیک کاردرمانی بهار همواره تلاش می کند از درمانگران به رئز و علمی استفاده کند. تجربه کار با کودکان دارای مشکلات حرکتی در کاردرمانی بهار مثبت بوده و اکثر مراجعین از خدمات ارایه شده رضایت داشته اند. کاردرمانی کرج تلاش می کند بهترین درمان را برای این کودکان در پیش بگیرد و خود را به عنوان بهترین کاردرمانی کرج مطرح نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *