یکی از مهمترین و کلیدی ترین مسائل و ویژگی های نظام تعلیم و تربیت کودکان ، علاوه
بر توجه بر سلامت کامل جسمانی ، توجه به سلامت روانی ، توانایی و استعداد کودکان ،
تفاوت های فردی و تنظیم برنامه های آموزشی می باشد . این امر به طور قابل توجهی در
فرآیند آموزش و پرورش کشور مفید خواهد بود. اگر آموزش ارائه شده فراتر و بیشتر از
میزان توانمندی های کودکان باشد ، تلاش و آموزش معلمان و والدین نه تنها بی نتیجه
خواهد بود بلکه مسبب بروز مشکلات زیادی در کودک می شود . کودکان با هم متفاوت
هستند و سنجش راهی برای پیدا کردن این تفاوت ها است.
با توجه به آمار های اعلام شده ،بیش از ۱۰ درصد از کودکان در هر جامعه ای به نوعی
از نارسایی های متفاوت روانی و جسمانی رنج می برند و ممکن است برخی از همین
مشکلات منجر به بروز معلولیت ها و بیماری های جبران ناپذیری گردد . طبق تحقیقات و
مطالعات انجام شده حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از دانش آموزان در هر پایه تحصیلی نیاز به
آمادگی شناختی و سلامت روانی و جسمانی دارند و درصد بالایی از افت تحصیلی در
مقاطع ابتدایی سبب مشکلاتی همچون مشکلات هوش ، بینایی و شنوایی می گردد و در
صورت عدم تشخیص بموقع نه تنها مسبب مردودی و تکرار پایه تحصیلی دانش آموز می
گردد بلکه مشکلات و عوارض وخیم تری را بروز می دهد. مشکلات اگر ریشه یابی نشوند و
راهی برای درمان این مشکلات پیدا نشود کودکان دچار مشکل می شوند.
بسیاری از متخصصین این حوزه معتقد هستند که هر انسانی در ۶ سال اول زندگیش
شخصیتش شکل می گردد و سال های اولیه کودکان از نظر تربیت و تعلیم بسیار پر اهمیت
است که حتی یک ساعت تاخیر در این امر می تواند زیان بار باشد . جهت پر بار کردن
این سالهای مهم و طلایی مراکز و موسسات پیش دبستانی نقش بسیار مهمی را ایفا می
کنند و هدفشان کمک به رشد ذهنی ، حسی ، اجتماعی و عاطفی کودکان است .
پیشرفت کودکان به عنوان نسل آینده زمانی به تحقق می انجامد که نیاز ها و استعداد
هایشان را به خوبی بشناسیم و به برنامه ریزی مادی و معنوی آنان بپردازیم ، تا بتوانند به
موفقیت های بزرگی دست یابند. بدیهی است که شرایط و محیط زندگی مردم ، ارزش ها و
عادات مردمی تاثیر مشخصی بر روی مهارت های هوشی و ذهنی افراد دارد در نتیجه
افرادی که در محیط های متفاوتی زندگی می کنند دارای میزان هوشی متفاوتی هستند .
همچنین می توان اینگونه اظهار کرد که قابلیت های فردی سبب می گردد که افراد در محیط
های متفاوتی به سر ببرند و این قابلیت ها را می توان با آزمون های مربوط به هوش و
سنجش اندازه گیری کرد.
کاردرمانی و گفتاردرمانی بهار کرج در نظر دارد با ارزیابی دقیق قبل از ورود به مدرسه
و آموزش تست های سنجش ورود به مدرسه نقاط ضعف کودکان را پیدا کند و در جهت رفع
آنها تلاش کند.