اهمیت برقراری تماس چشمی

اهمیت تماس چشمی کودک

«تماس چشمی» چیست و چرا مهم است؟
یکی از مهارتهایی که فرزندانمان باید یاد بگیرند تماس چشمی است که برای یادگیری بهتر کودکان نیاز است در ادامه نکات مهمی را باهم بحث می کنیم

👈برقراری ارتباط میان افراد مستلزم ایجاد تماس چشمی و صحبت کردن است. برقراری و حفظ تماس چشمی خوب یک مهارت مهم اجتماعی است. با نگاه کردن به صورت گوینده اطلاعات زبانی را از طریق بیان چهره‌ای، ژست‌ها، اشاره‌ها و الگوی لب‌ها می‌توان بدست آورد.
👈تماس چشمی کودکانی که مشکلات ارتباطی دارند ممکن است ناپایدار و جزئی باشد. این مسأله باعث قطع ارتباط می‌شود زیرا والدین چنین برداشت می‌کنند که کودکشان اغلب مایل به برقراری ارتباط نیست.
👈 یک قسمت مهم دیگر ارتباط، نگاه کردن همزمان طرفین ارتباط به جزئیات محیط است. کودک به شما نگاه می‌کند و والدین با تعقیب نگاه او مطلبی درباره آن شی بیان می‌کنند. این کار قدم اول مکالمه ونوبت‌گیری در مکالمه است. ولی کودکان کم شنوا ممکن است گفته‌های والدین را متوجه نشوند پس بنابراین مهارتهای ارتباطی در آنها بخوبی رشد نمی کند

چگونه تماس چشمی را ارتقاء بخشیم؟

تماس چشمی یکی از اولیه ترین راههای کسب مهارت ها ی جدید در کودکان است. کودکان می بینند و تقلید می کنند. بنابراین مهارت تماس چشمی در مسیر یادگیری کودک نقش بسیار مهمی دارد. تماس و ارتباط چشمی هم در کلاس های گفتاردرمانی بهار کار می شود و هم در کلاس های کاردرمانی ذهنی.
یک سری از مراجعین که دچار تاخیرات کلامی و ذهنی هستند در برقراری تماس چشمی مشکل دارند. این کودکان یکی از مهمترین ورودی های یادگیری را از دست می دهند. بنابراین سطح شناختی و یادگیری این کودکان کاهش پیدا می کند. ما تلاش میکنیم در کلاس های گفتاردرمانی کرج و کاردرمانی کرج سطح تماس چشمی و زمان ارتباط چشمی را افزایش دهیم. که در کنار این پروسه سطح یادگیری کودک افزایش پیدا می کند.
اهمیت برقراری ارتباط چشمی در کودکان اتیسم و درخودمانده دوچندان تلقی می شود. چون این کودکان ارتباط چشمی برقرار نمی کنند. کار بر روی سطح ارتباط چشمی این کودکان می تواند سطح ارتباطی این کودکان را افزایش دهد.

راهکارهای افزایش تماس چشمی

🔸برای افزایش مدت زمان تماس چشمی، شما باید روی بیان چهره‌ای خود تمرین کنید تا برای کودکان جذاب‌تر شود.

🔸عواطف و احساسات خود را به هنگام شادی، غمگینی، عصبانیت و خستگی بصورت مبالغه آمیز نشان دهید.

🔸هر گاه نگاه کودکتان متوجه شما شد از فرصت استفاده کرده و شکلکهای جالبی به او نشان دهید.

🔸نشان دادن اشیاء در کنار صورت و پنهان کردن آنها پشت سر خود، کودک را ترغیب می‌کند تا به صورت گوینده بنگرد.

🔸 در طول روز موقعیتهای زیادی نصیب شما می‌شود تا به بهبودی تماس چشمی کودک خود بپردازید، مثلاً خوردن غذا بصورت لقمه‌های پی‌درپی.

🔸تشویق جهت ایجاد تماسهای چشمی تا حد ممکن بایستی بصورت طبیعی باشد و شما نباید صورت کودکتان را بسوی خودتان بچرخانید زیر آنها هر موقع که خودشان بخواهند نگاه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *