چه چیزی باعث می شود افراد لکنت کنند؟

هنوز علت لکنت چیزی شبیه یک راز است. با این وجود، دانشمندان مشغول کشف علت لکنت هستند، آنها سرنخ های زیادی دارند. نخست، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که لکنت یک پایه ارثی دارد، یعنی چیزی است که به ارث رسیده است و این چیز احتمال این را که کودک لکنت کند را افزایش می دهد و بسیاری از محققان معتقدند این چیز وراثتی همان طرز سازماندهی مغز کودک برای گفتار و زبان است. مثلا ممکن است ارتباطات یا راههای عصبی مربوط به صحبت کردن کمتر رشد یافته باشد یا ممکن است این راههای عصبی آسان تر بوسیله یک جریان فعالیت هیجانی در مغز تخریب شوند.

سرنخ دیگر درباره ماهیت لکنت این است که لکنت اکثرا در کودکان بین سنین ۲ تا ۵ سال رخ می دهد. شروع لکنت در این سنین نشان می دهد که شروع لکنت در زمانی است که بسیاری از فشارهای معمول اوایل دوران کودکی وجود دارند. یک کودک ممکن است مدت کمی بعد از تولد خواهر یا برادرش شروع به لکنت کند. کودک دیگر ممکن است وقتی خانواده به منزل جدید می روند لکنت را نشان دهد. کودک دیگر ممکن است در زمانی شروع به لکنت کند که یک رشد سریع در خزانه واژگانی و نحو او رخ می دهد. بسیاری از عوامل مختلف ، به تنهایی یا همراه با هم ممکن است شروع لکنت را در کودکی که از لحاظ نوروفیزیولوژی مستعد تسریع لکنت است تسریع کند. بعد از اینکه لکنت شروع شد ، هم ممکن است طی چند ماه ناپدید شود و هم ممکن است تدریجا بدتر شود . وقتی لکنت بدتر می شود ، عکی العمل های آموخته شده عامل مهمی در شدت آن می باشند. همبازی های کودک در مدرسه و یا بزرگسالان کم توجه ممکن است باعث شوند که کودک خود آگاهی زیادی درباره لکنتش کسب کنند.

خیلی سریع کودک یاد می گیرد که باز و بسته کردن چشم با یک آم گفتن سریع قبل از  تلاش برای بیان یک کلمه دشوار ممکن است به طور موقت لکنت را رفع کند. وقتی کودک به نوجوانی میرسد، عکس العمل های که یادگرفته بر اکثر علایمش تاثیر می گذارند. او یاد گرفته که لکنتش را پیش بینی کند و ممکن است وقتی که در صحبت کردن دچار ترس می شود سعی کند از لکنت فرار یا اجتناب کند . در بزرگسالی ، ترس فرد از لکنت و تمایل او به اجتناب از لکنت می تواند به شیوه ی زندگیش نفوذ کند. یک فرد بزرگسال دارای لکنت اغلب با محدود کردن کار، دوستان و تفریحاتش به افراد و موقعیت های که نیاز کمتری به صحبت کردن دارند با لکنت مواجه می شود.

درمان لکنت چند وجهی است. گفتاردرمانی بهار د رکرج با تجربه کافی در زمینه درمان لکنت به تمام ویژگی های فردی و لکنت فرد توجه میکند و سپس به درمان اقدام می کند. گفتاردرمانی کرج برنامه درمانی ویژه به خانواده جهت تمرین در منزل ارایه می دهد. گفتاردرمانی در کرج برای درمان لکنت زبان از متخصصین گفتاردرمانی با اطلاعات به روز استفاده ی کند. گفتاردرمانی کرج از درمان های مبتنی بر شواهد برای درمان لکنت زبان استفاده می کند و در این زمینه درمان های فردی خیلی موفقی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *