پرخاشگری در کودکان و تفاوت در سیستم مغزی

‍ 💢 رفتارهای مشکل ساز کودکان پرخاشگر، ریشه در ساختارهای مغزی ناهنجارشان دارد.

🔹 مشکلات رفتاری در سال های کودکی، والدین را نگران آینده فرزندانشان میکند، چه می شود اگر قبل از شروع هرگونه بزهکاری شدید و قانون شکنی ، مطالعه عملکرد مغز و رفتارهای مرتبط با پاداش کودک بتواند سرنخ هایی را فراهم کند که آیا ممکن است بعداً رفتارهای ضد اجتماعی ، خشونت و پرخاشگری بروز کند؟

🔸 پژوهش حاضر این سؤال را مورد بررسی قرار داده است ، به ویژه در مورد کودکانی که علاوه بر رفتارهای هنجارشکن، صفات بی احساسی نیز (CU) دارند ، که معمولاً با عدم همدلی ، کاهش حساسیت نسبت به احساسات دیگران و عدم گناه در مورد شکستن قوانین مشخص می شود.

🔹 محققان،که کار خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز کردند و حدود ۱۲۰۰۰ کودک ۹ تا ۱۱ ساله را به مدت یک دهه دنبال خواهند کرد ، با انتخاب ۱۱ ناحیه در قسمت های مختلف مغز که عملکرد آنها مربوط به پردازش احساسات ، یادگیری و زبان است به بررسی حجم ماده خاکستری در مغز پرداختند.

🔸 آنها همچنین نژاد و قومیت ، وضعیت اقتصادی اجتماعی ، ضریب هوشی و جنسیت و همچنین اضطراب و اختلال کمبود توجه / بیش فعالی را نیز درنظر گرفتند و به دنبال این بودند که مشخص کنند که آیا بین میزان ماده خاکستری بین کودکان معمولی در حال رشد و کودکان دارای مشکلات رفتاری زودرس ، چه با و چه بدون صفات CU ، اختلاف وجود دارد یا خیر

🔹 آنها دریافتند که در مقایسه با سالم ترین بچه ها ، کودکانی که دارای مشکلات رفتاری هستند طور خاص ، در آمیگدال -ناحیه کوچک در لوب تمپورال مغز که پردازش محرکهای محیطی را برعهده دارد- و همچنین هیپوکامپ -که در کنار آمیگدال قرار و در حافظه و یادگیری نقش دارد- حجم ماده خاکستری کمتری دارند.

🔸 این نتیجه نشان می دهد که زیربنای مشکلات رفتاری زود هنگام ، بدون در نظر گرفتن وجود یا عدم وجود صفات( CU )، در مغز دیده می شود. به طور بالقوه ، داشتن این ساختارهای ناهنجار ممکن است به نقصان در پاسخ عاطفی و رفتارهایی که از کودکان پرخاشگر میبینیم منجر شود.

🔹 علاوه بر این، سابقه طولانی در تحقیقات رفتاری وجود دارد که نشان می دهد جوانان با مشکلات رفتاری شدید دارای غریزه پاداش افزایش یافته هستند که دلیل می شود اغلب در مواجهه با مجازات های جدی و عواقب شدید دیگر، همچنان به رفتارهای مبتنی بر پاداش ادامه می دهند.

🔸 پژوهشگران مطالعه حاضر نیز، اتفاقاتی را که در طی دو مرحله زمانی مشخص پردازش پاداش رخ می دهد تجزیه کردند تا تفاوت فعالیت مدار پاداش مغز در جوانان با مشکلات رفتاری و جوانان نرمال را بسنجند.

🔹 محققان دریافتند که نسبت به کودکان سالم ، کسانی که دارای اختلالات رفتاری هستند ، هنگام پیش بینی پاداش، افزایش بیشتر فعالیت مغز، و پس از دریافت پاداش، کاهش بیشتر فعالیت مغز را نشان می دادند.

🔸 فهم چگونگی شکل گیری این روند، نه تنها برای درک بیشتر اینگونه کودکان و چالش هایشان برای جامعه پذیری لازم است بلکه به شکل دادن بهتر رفتارهای مثبت کمک میکند. و همچنین نشان میدهد که کودکان مختلف ممکن است نیاز به مداخلات مختلف داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *