رشد حرکتی در کودک (کاردرمانی کرج)

در کودکان در ماه های اول، ابتدا حرکات درشت رشد می نماید. این حرکات باعث ایجاد و تکامل حرکات ریزتر می گردد. در تمام حرکات درشت کودک بخشی از عضلات بدنش را فعال می سازد بسیاری از این حرکات باعث افزایش رشد در عضلات  و مفاصل اندام فوقانی می شود.

حرکات درشتی مانند سینه خیز رفتن ، غلتیدن، چهار دست و پا رفتن و کمک از اندام فوقانی برای نشستن، تمام این حرکات باعث رشد انقباض عضلانی، رشد مفاصل و در نتیجه  ثبات و بهبود حسی می گردد. با این حرکات کودک می آموزد چگونه از دستهایش و بازوانش برای تحرک در محیط استفاده کند. آنچه باعث می شود مهارت های حرکتی ریز به صورت مناسب و کارآمد پایه ریزی شود ، ثبات مفاصل، حس و هماهنگی دو طرفه می باشد. در طول روند رشد حرکتی کودک این سه مورد ، مدام ایجاد می شود و باعث ایجاد رشدی مطلوب و مناسب می گردد. تعادل و توازن حسی مورد بسیار مهمی است که باعث می شود کودک به آنچه احساس می کند پاسخ مناسب ارائه دهد و علاوه بر آن متوجه تغییرات وضعیتی بدن و اندام هایش بگردد و در کل باعث ایجاد یک رفتار تطابقی مناسب در کودک می شود. ثبات نیز از مواردی است که از همان بدو تولد در تمام مراحل رشدی خود را نشان می دهد. کودک برای حفظ تمام وضعیت های استاتیک و داینامیک نیازمند یک ثبات مناسب می باشد در غیر این صورت کنترل حرکت و اتخاذ وضعیت صاف و مناسب در تنه هنگام انجام کار ، غیرممکن خواهد بود.

هماهنگی دو طرفه ، مورد مهم دیگری است که در تمام فعالیت های روزمره زندگی مورد نیاز می باشد. به عنوان مثال شما برای داشتن یک نوشتار مناسب و خوب نیازمند فعالیت دو طرفه در اندام های فوقانی هستید. فعالیت های مثل غذا خوردن ، قیچی کردن، لباس پوشیدن و غیره از جمله موارد دیگر لزوم هماهنگی دو طرفه می باشد.

کاردرمانی کرج در یادگیری همه ی مراحل رشد حرکتی درشت در کنار کودکان خواهد بود و کاردرمانی کرج تمام تلاش خود را برای آموزش مهارت های حرکتی در کودکان به کار می گیرد. طراحی دقیق  و علمی افزایش تون عضلانی ، قدرت عضله، ثبات مفصلی و بهبودی حسی به عهده کارشناس کاردرمانی است که در کاردرمانی کرج (بهار) این مراحل به صورت کاملا عبلمی و دقیق طراحی و اجرا می شود. هیچ دو کودکی مسیر رشدشان دقیقا مثل هم نیست و کاردرمانی با مشاهده دقیق و ارزیابی کودک این مراحل را طراحی می کند. کاردرمانی کرج در طی مراحل درمان مشاورات لازم را برای انحجان تمرینات کاردرمانی در منزل به خانواده آموزش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *